Som et led i bestræbelserne på at sikre ph.d.-kurser af høj kvalitet og i et forsøg på at give kursusarrangører inspiration og derved lette deres arbejde, har bestyrelsen for JurForsk besluttet at udarbejde dette korte notat, som dels indeholder en skabelon til brug for beskrivelse og annoncering af kurser, dels indeholder ideer til, hvordan ph.d.-kurser kan tilrettelægges og hvilke elementer der kan indgå i kurserne. Notatet er i sagens natur ikke udtømmende, og det er vigtigt for bestyrelsen at understrege, at det suverænt er arrangøren der bestemmer, hvordan et ph.d.-kursus tilrettelægges, og hvilke elementer der indgår i det.
Titel
Tid/sted
Formål
Ph.d.-kurser kan have forskellige formål, som f.eks. formidling af ny viden inden for særlige retsområder eller formidling af almen viden, der må anses for en forudsætning for erhvervelse af ph.d. graden. Formålet med et kursus kan også være at generere ny viden gennem samarbejde, diskussion og refleksion eller udvikling af kompetencer, der kan understøtte forskning. Formålet kan eventuelt beskrives med fokus på læringsmål.
Program
Programmet kan med fordel indeholde en beskrivelse af kursets form, herunder arbejdsform og eventuel inddragelse af stipendiaterne. Inspiration kan hentes i notatets pkt. 2.
Forberedelse
Forberedelsen – både hvad angår materiale og form – kan angives foreløbigt. Støtte for overvejelser m.h.t. materiale og stipendiaternes forberedelse kan hentes i notatets pkt. 2.
ECTS
Arrangørernes vurdering af ECTS-normeringen skal anføres – den endelige ECTS-normering fastsættes af JurForsk og af den enkelte ph.d.-skole, jf. også notatets pkt. 2.
Praktisk information
Tilmeldingsfrist, evt. betaling m.v. (JurForsk-aftalen indebærer, at der ikke opkræves kursusgebyr fra stipendiaterne, men kun eventuel betaling for forplejning, m.v.).
Nedenstående former kan kombineres, men bør vælges ud fra den betragtning, at kursusformen skal afhænge af sigtet med kurset.
Kurser med en række oplæg:
Kurser med faciliterede diskussioner:
Master classes:
Kurser fokuseret på præsentationer af projekter:
Inddragelse af stipendiater:
Der er erfaring for, at stipendiater efterspørger, at de bliver inddraget i kurserne. ”Tankpasser-formidling” er således ikke efterspurgt, men oplæg kan tjene som grundlag for efterfølgende elementer, der sikrer inddragelse af stipendiaterne.
I afsnittet om kursusformer er givet idéer til elementer, der kan medvirke til at sikre inddragelse af stipendiaterne. Som endnu et eksempel kan nævnes kurser, hvor det centrale element er udarbejdelse af en artikel. Dette kan formes som et antal kurser (fx 4 eller 5) fordelt over en længere periode, fx 5 måneder. På kurserne kan holdes oplæg om emner af relevans for arbejdet med artikler, og deltagernes arbejde og erfaringer kan inddrages og diskuteres. I perioderne mellem kurserne arbejder stipendiaterne med deres egen artikel.
Oplæg fra andre end VIP:
Ph.d.-kurser skal være uddannelse i forskning, hvilket stiller krav til niveau og til hvilke aktiviteter, der kan gennemføres, herunder hvis kurserne skal berettige til ECTS-point. Dette udelukker ikke, at kurser kan indeholde oplæg fra personer, der ikke er ansat som videnskabeligt personale på forskningsinstitutioner. Sådanne oplæg efterspørges jævnligt af stipendiater og kan give nye perspektiver på forskningsarbejdet.
Kursets varighed skal i sagens natur fastsættes ud fra dets indhold. Det overordnede indtryk af stipendiaternes ønske om inddragelse tilsiger, at der indregnes tid til dette – noget der ofte kan tage en del tid. Endvidere anbefales det, at elementet af inddragelse fremgår af programmet, således at det prioriteres.
Det kan overvejes at lade kurset strække sig over en længere periode med flere møder kombineret med perioder til ”hjemmearbejde”, jf. eksemplet med kurser om artikelskrivning.
Kurser af relevans for udenlandske stipendiater:
Blandt stipendiater indskrevet ved danske institutioner findes et forholdsvis stort antal, som ikke taler og/eller forstår dansk. Af hensyn til forpligtelsen til også at sikre disse stipendiater kvalificerede kurser bør det overvejes at afholde relevante kurser på engelsk.
Af flere årsager kan der være grund til at annoncere et kursus uden for Danmarks grænser. Blandt andet giver det mulighed for en internationalisering af forskeruddannelsen, og det kan medvirke til at udvide kredsen af potentielle deltagere. I forbindelse med denne form for kurser, kan det overvejes at lave kurser af længere varighed (fx 3-4 dage), da nogle deltagere kan forventes at skulle bruge en del tid på rejse.
Stipendiater skal i henhold til ph.d.-bekendtgørelsen under deres uddannelse gennemføre kurser med et samlet tidsforbrug svarende til ca. 30 ECTS-point. Af den grund skal kurser, der udbydes gennem JurForsk, ECTS-normeres. I henhold til de gældende regler er det de enkelte institutioner, der afgør hvor mange ECTS-point de vil godskrive for det enkelte kursus, men i JurForsk-regi er proceduren tilrettelagt således, at kursusarrangøren giver sin vurdering af kursets ECTS-normering, som efterfølgende godkendes af JurForsk, inden kurset udbydes. De institutioner der deltager i JurForsk har herefter aftalt, at de som udgangspunkt følger den normering, JurForsk har fastsat.
JurForsk har udarbejdet vejledende retningslinjer for ECTS-normeringen. Disse findes på JurForsks hjemmeside, og der henstilles til, at kursusarrangører følger disse, således at der opnås en ensartet ECTS-normering svarende til det almindeligt anerkendte.
Det indgår som en del af JurForsk-samarbejdet, at stipendiater fra de deltagende institutioner ikke kan afkræves betaling af kursusgebyr. Der kan kræves betaling for forplejning. Stipendiater (deres institutioner) betaler selv for rejse og ophold.
Tilmelding til det enkelte kursus foregår efter arrangørens anvisning. Det er således arrangøren, der vælger tilmeldingsform og –frist. JurForsk deltager ikke i dette.
Af hensyn til planlægningen af et kursus er det naturligvis at foretrække, at antallet af tilmeldte svarer til antallet af fremmødte. Der er erfaring for, at frafald kan minimeres gennem en aktiv håndtering af tilmeldinger. Dette kan være personlig mail til alle tilmeldte straks efter tilmelding, løbende information om kurset (særligt hvis dette annonceres lang tid før afholdelse) og påmindelse om kurset kort tid (eksempelvis 1 måned) inden dets afholdelse. Henvendelserne skal kombineres med, at der udsendes materiale vedrørende kurset.
Ph.d.-kurser kan kombineres med akademiske konferencer. Skal der kunne tildeles ECTS-point for sådanne kurser, skal det imidlertid sikres, at de er relevante for forskeruddannelsen. Dette kan eksempelvis sikres ved at give stipendiater mulighed for at indlevere papers og holde oplæg eller ved at facilitere work shops, hvor stipendiaterne kan arbejde med relevante emner.
For at give flest mulig stipendiater mulighed for at deltage i kurset anbefales det, at arrangørerne undersøger, hvornår andre kurser afholdes. Dette kan ske ved at besøge JurForsks hjemmeside, www.jurforsk.dk, hvor alle juridiske ph.d.-kurser i Danmark annonceres.